Op donderdag 16 april 2015 heeft de Ajax directie bij monde van Edwin van der Sar laten weten niet mee te willen werken aan een (spoedige) terugkeer van het Klassieke Ajax logo. Via een directe terugkoppeling op drie vragen die de werkgroep ‘Geef Ajax z’n gezicht terug‘ bij de directie van Ajax had neergelegd, hebben zij laten weten geen noodzaak te zien om een formeel advies te schrijven richting de bestuursraad en vereniging, om het Klassieke logo terug te nemen. Deze formele weg was nodig om dit te realiseren. Daarnaast zal er geen verder onderzoek vanuit Ajax plaatsvinden, om te kijken of er voldoende draagvlak is om het Klassieke logo weer terug te nemen las officiële logo. Wij hebben als werkgroep daarbij samenwerking, hulp en capaciteit aangeboden. De werkgroep wordt gevormd door een zeer groot aantal diverse supportersgroeperingen met als trekker de AFCA Supportersclub.

Een van de speerpunten van de AFCA Supportersclub is de terugkeer van het Klassieke Ajax logo. De al lang lopende campagne daarvoor, werd in de zomer van 2013 hervat, mede doordat er een nieuwe directie zat, de Cruijff revolutie had plaatsgevonden, en wij als werkgroep de tijd rijp achtten om de terugkeer van het Klassieke Ajax logo te bewerkstelligen. Als supporters hebben wij destijds de Cruijff revolutie ook gesteund, mede om Ajax weer Ajax te maken en ervoor te zorgen dat er weer Ajacieden in alle lagen van de club terecht kwamen.

Terugkeer van het Klassieke logo staat voor heel veel supporters symbool voor de klasse, allure, traditie, historie & vernieuwing van de Ajax cultuur. Eigenlijk alles waarvoor Ajax staat.

De werkgroep heeft via een officiële aankondiging bij de voltallige directie in maart 2014 laten weten dat de campagne weer werd hervat. Hoogtepunt daarna was de organisatie van een mars op 12 april 2014 om de roep voor een terugkeer kracht bij te laten zetten. Deze mars zorgde voor veel publiciteit en werd massaal bijgewoond door supporters. Daarnaast zette de SVA de roep om terugkeer extra kracht bij door via een uitgevoerde poll onder Ajax supporters aan te tonen dat een ruime meerderheid van supporters het Klassieke Ajax logo als officiële logo terug wilde. Na de publiekscampagne (posteracties, sfeeracties) is een volgende stap gemaakt door op 29 januari 2015 een presentatie te geven aan de Ajax directie. Hierin werd de doelstelling gecommuniceerd:

• Primair: Klassieke logo als officiële logo terug laten keren

• Campagne is campagne van alle Ajacieden!

• Bijdragen aan eenheid binnen Ajax

• Verbinding verleden, heden en toekomst

• Het Klassieke logo is de nieuwe verbindende factor:

• Voor iedereen. Voor verleden, heden en de toekomst.

De volgende commerciële/ marketingtechnische argumenten werden ook genoemd:

• Merchandise met klassieke logo verkoopt zeer goed in fanshop

• Merchandise met klassieke logo is geliefd bij supporters

• Merchandise met klassieke logo wordt zeer goed verkocht in buitenland

• Commercieel zeer aantrekkelijk (cijfers clubs die een eerder logo terugnamen)

In de in januari 2015 gehouden presentatie zijn een drietal vragen gesteld om duidelijkheid te vragen van de Ajax directie:

• Bent u bereid indien aantoonbaar wordt gemaakt dat er voldoende draagvlak is, een positief advies aan de te geven aan de Vereniging Ajax om het Klassieke logo weer terug te nemen als officiële logo?

• Staat u open voor betrokkenheid supporters voor het maken van een projectplan, een business case en verdere of verdergaande samenwerking?

• Bent u bereid als Directie om historie te schrijven door een positief advies te geven om het Klassieke logo als officiële logo terug te nemen?

Deze duidelijkheid is er dus gekomen. De Ajax directie heeft besloten geen (positief) advies te geven en legt daarmee de wens van een groot deel , zo niet een meerderheid van de Ajax supporters naast zich neer. Daarnaast hebben talloze prominente Ajacieden zich uitgesproken voor de terugkeer van het klassieke logo. Marketing technische, merchandise technische argumenten en kostentechnische elementen hebben daarin geen rol gespeeld zo is duidelijk gemaakt.

Op dit moment heerst er daarom frustratie, teleurstelling, woede en onbegrip.

Wij hebben aan de directie gevraagd uitleg te geven aan de achterban. De directie heeft hierop een voorstel gedaan. Wij hebben dit voorstel momenteel in overweging.

Tekst: AFCA Supportersclub
Ajax nieuws Ajax1.nl