© Proshots

Zaterdagochtend 22 april 2017, klokslag tien uur: de kaartverkoop voor de halve finale Europa League. Zaterdagochtend 22 april 2017, klokslag elf uur: De nodige mensen die een kaartje hebben gekocht bedenken zich dat ze op 3 mei een verjaardag of een crematie hebben, of dat ze uitgerekend op die dag hun eigen bruiloft hebben gepland, waardoor ze helaas hun kaarten voor woekerprijzen moeten verkopen. Balen. Mensen die meer willen weten over de vrij massale planningsproblematiek verwijs ik naar het Twitteraccount @AFCAVerzet.

Het is inmiddels meer dan duidelijk hoe ik, en velen met mij, over deze kwestie denk. Inferlatieven (potentiële Nederlandse term die een tegenstelling van superlatieven aanduidt) kwamen de afgelopen weken tekort om het gedrag van de marktplaatscriminelen (om maar een inferlatief te gebruiken) te duiden. Het is immers niet de eerste keer dat het gebeurt. Door alle woorden die aan de kwestie vuil zijn gemaakt, is het overbodig om nogmaals de afschuw over deze praktijken uitgebreid uit te spreken. Het is tijd om het probleem op een andere manier te tackelen. Het is tijd voor creativiteit.

Bij de kaartverkoop voor de thuiswedstrijd tegen Schalke zagen we al dat er enkele bijzonder vermakelijke initiatieven op touw werden gezet. Mensen die onmogelijke bedragen gingen bieden op kaarten die op Marktplaats werden aangeboden, gevatte reacties op de aanbiedingen, het zorgde ervoor dat frustratie over uitermate walgelijk gedrag werd omgezet in vertier. Paradoxaal genoeg werd het een vorm van leedvermaak. Het maakte het hele gebeuren lachwekkend en daardoor enigszins draaglijk. Weglachen en de daders op ludieke wijze voor het blok zetten lijkt de beste strategie.

Daarom wil ik bij dezen een prijsvraag uitschrijven: bedenk een leuke, originele, ludieke reactie op aanbieders van kaarten voor deze wedstrijd. Zet ze voor het blok, reageer gevat en laat ze op een grappige manier weten hoe jij over deze oplichterij denkt. Prikkel, maar hou het netjes.

Hier alvast wat ideeën ter inspiratie:

  • Blijf tot in den treure doorvragen over de aard van de zitplaats en over de specifieke stoel waar je met het kaartje recht op hebt (‘Ik ben kleurenblind, maar ook allergisch voor oranje stoelen en heb liever geen uitslag op mijn reet’).
  • Stuur een email naar de verkoper waarin je je in gebrekkig Engels voorstelt als een Nigeriaanse zakenman. Je vertelt dat je hem een veelvoud wilt betalen voor het kaartje, maar dat hij of zij daarvoor eerst een bedrag naar jou moet overmaken om het geld ‘vrij te maken’. Vergeet niet de gegevens van een dubieuze obscure Nigeriaanse bankrekening mee te sturen.
  • Geef aan dat je geïnteresseerd bent en bereid bent 450 euro voor het kaartje te betalen. Vraag of de verkoper je wil bellen om alles even door te spreken. Geef het telefoonnummer van je irritante buurman op.

Afijn, u snapt het principe. Supporters zijn doorgaans creatief in het verzinnen van spreekkoren en teksten op spandoeken, dus dan moet dit geen onmogelijke opgave zijn. De leukste reactie wordt beloond met een plek in de eregalerij der Ajax-supporters, een gulle lach en loftuitingen van vele collega-supporters en met een beetje mazzel draagt de Amsterdam ArenA binnenkort jouw naam. Succes!