De directie van Ajax grijpt de interlandbreak aan om de verovering van de Verenigde Staten een gevolg te geven. Algemeen directeur Edwin van der Sar en commercieel directeur Menno Geelen zijn hiervoor naar New York afgereisd, waar Ajax en sportzender ESPN woensdag een overeenstemming bereikten over een mediapartnerschap.

ESPN heeft nu de rechten om Ajaxcontent buiten de wedstrijden om uit te zenden. De eerste beelden zouden al snel op de kanalen van de televisiegigant te zien moeten zijn. Van der Sar licht toe: “Het uitbouwen van het bereik van Ajax in Amerika is de eerste stap in de strategische benadering van die markt. ESPN biedt ons het platform dit te kunnen doen en denkt mee over het type content, relevant voor Amerikaanse voetbalconsumenten.”

Vorig jaar opende de Amsterdammers al een kantoor in New York. Bovendien kleurde Times Square wit-rood-wit met levensgrote afbeeldingen van Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt. Die zijn inmiddels ingeruild door onder anderen Edson Álvarez en natuurlijk Sergiño Dest.

Toch blijft de vraag in hoeverre Amerika zit te wachten op Ajax. Van der Sar: “Te wachten natuurlijk niet. Daarom moet je er ook zelf naartoe,” zo zei de directeur al eerder. “Net zoals we dat in China hebben gedaan en waar we mooie deals konden sluiten. Dit moet in Amerika ook mogelijk zijn, maar dat komt niet aanwaaien als je in Amsterdam blijft zitten.”