De selectie van Ajax maakt zich tijdens een trainingskamp in Florida op voor de cruciale tweede seizoenshelft, waarin de Amsterdammers nog op alle fronten meedoen. Dat Ajax naar de Verenigde Staten afreist voor de oefencampagne is geen toeval. Ajax zit commercieel namelijk aan zijn plafond in Nederland en is druk op zoek naar mogelijkheden om hun naamsbekendheid in het buitenland te vergroten.

Onlangs openende Ajax de deuren van een eigen kantoor op Broadway, New York en ook worden er de komende dagen twee wedstrijden afgewerkt tijdens het toernooi om de Florida Cup. Algemeen directeur Edwin van der Sar verklaart in het Algemeen Dagblad: “De ontwikkeling in de VS, waarbij het voetbal steeds meer aan populariteit wint, is voor ons aanleiding om die markt nader te onderzoeken. Dat past in onze strategie om meer en meer buiten de eigen landsgrenzen te kijken.”

De wedstrijden in het toernooi om de Florida Cup is dan ook een mooie kans voor Ajax om zich te laten zien aan de Amerikaanse voetbalfans. “De Florida Cup is voor ons een mooi platform. Met wedstrijden tegen São Paulo en Flamengo bereiken we miljoenen fans. Door structureel in de buurt te zijn, kunnen we hen blijven bereiken en hopelijk enkele toekomstige voetbalsterren helpen met hun ontwikkeling”, aldus de oud-doelman.

Zo werkt de Florida Cup waaraan Ajax deelneemt