De eerste gesprekken met potentiële hoofdsponsoren zijn gevoerd. Dat heeft algemeen directeur Michael Kinsbergen gemeld in ABA Today, een uitgave van Ajax Business Associates. Het is al maanden duidelijk dat Ajax op zoek is naar een nieuwe hoofdsponsor. Het enige nieuwe wat Kinsbergen meldde is dat de eerste gesprekken zijn gevoerd. Meer informatie, zoals namen, kon hij niet noemen.

“Het wordt niet gemakkelijk om een fantastische partner als Aegon te vervangen, maar het zal toch moeten,” vertelt Kinsbergen. “Het lijkt me duidelijk dat we ons op een sponsor met internationale belangen richten. We hebben een lijst met mogelijke kandidaten samengesteld en daarmee zijn inmiddels de eerste gesprekken gevoerd. Daar speelt onze directeur marketing Edwin van der Sar een belangrijke rol in.”

Een van de belangrijkste punten van Kinsbergen is om als directie een goede greep te hebben op de financiën van de club. Het doel is dat Ajax geen risico loopt om in een andere financiële categorie geplaatst te worden. Het is daarom belangrijk dat Ajax op Europees niveau actief is, want daar is de begroting op gebaseerd. Maar stel dat dit een jaar niet aan de orde is, dan moet de club niet in de problemen komen.

“Verder vind ik het redelijk uniek dat we de prijs van onze seizoenskaarten niet verhogen. Dat is vijftien jaar niet gebeurd, maar past wel in deze tijd. Vooralsnog proberen we onze financiën via andere kanalen te verhogen en niet via onze supporters. Heb ik persoonlijk een heel goed gevoel bij,” met die beslissing heeft de nieuwe directie in ieder geval al punten gescoord bij de supporters.