Ajax wil de begroting in de komende jaren gaan verdubbelen, zo schrijft De Telegraaf woensdag. De Amsterdammers willen dit voor elkaar krijgen door een commerciële voet aan de grond te krijgen in Brazilië, Argentinië, Mexico en Amerika.

Dinsdag waren in deze landen paginagrote advertenties van Ajax te zien. Op de verschillende advertenties waren de spelers van Ajax afgebeeld met de nationaliteit van het betreffende land. Zo pronkten Nicolas Tagliafico en Lisandro Martínez in de Argentijnse krant, David Neres in de Brazliaanse en Sergino Dest in de Amerikaanse. Hiermee hoopt de club internationaal als A-merk te worden gezien.

‘Uiteindelijk moet het helpen de begroting van de kampioen verder op te schroeven’, aldus De Telegraaf. In vergelijking met andere A-categorieclubs in Europa moet gedacht worden aan een verdubbeling de komende jaren, zodat de 200 miljoen euro wordt aangetikt.’

De ochtendkrant maakt zich wel zorgen over de gevolgen voor de Amsterdamse jeugdopleiding. ‘Blijft er ruimte voor zelfopgeleide spelers om zich bij Ajax te ontwikkelen en kansen te krijgen? Want het is vanzelfsprekend dat alle buitenlandse aankopen toptalenten in de weg staan, terwijl juist die filosofie, in combinatie met de prestaties, vorig seizoen Ajax zoveel goodwill heeft opgeleverd.’

Ajax plaatst paginagrote advertenties in Brazilië, Argentinië, VS