Het was dinsdagochtend een vrolijke tweet. Van @Official_Ajax zelf nota bene. “De Ajacieden trainen met speciale Europa League-ballen. Zo kunnen de spelers vast wennen voor de wedstrijd tegen Anderlecht.” Met andere woorden: “kijk ons eens goed bezig zijn. We laten niets aan het toeval over.” Op mijn vraag of er dan vanaf aanstaande vrijdag met de wedstrijdbal van PSV en voorafgaand aan de andere Eredivisie uitwedstrijden met Derbystar wordt getraind, kwam een bevestigend antwoord. Dat gebeurt altijd.
Daarop stelde ik een in mijn ogen logische vervolgvraag: “Is het dan misschien zinvol om zelf met díe wedstrijdbal te gaan spelen, waar zestien (16!) andere Eredivisieclubs óók mee spelen?” Maar toen bleef het opvallend stil. Ik had ook niet anders verwacht, maar ik vond dat ik de vraag weer eens moest stellen. Alleen al vanuit historisch oogpunt. Maar blijkbaar begrijp ik er al jaren helemaal niks van.
Er kwam wel een antwoord, maar deze keer niet van Ajax zelf. Marcel Klerks twitterde nuchter: “Dat levert minder geld op. Ajax en PSV verdienen meer aan de Adidas- en Nike-bal dan die Eredivisiebal.” Dat antwoord had Ajax natuurlijk nooit gegeven, dat snap ik ook wel. Maar ik wil hier wel eens de stelling droppen dat het spelen met een afwijkende bal Ajax juist geld kóst, in plaats van dat het munten oplevert. Als zestien clubs week in week uit met één en het hetzelfde merk spelen (welk merk doet er niet toe), maar je speelt zelf met een ander, dan ben je toch elke week bezig met te wennen aan een andere bal?
Lijkt me logisch. Nu lichter, volgende keer zwaarder, vandaag meer zwabber en volgende week weer minder. Je verklaart daarmee ook de ontelbare Ajaxcorners en voorzetten die perfect waren, als je spitsen van 4,53 meter in je team had gehad. Het breaking news werd vorige week ademloos voorgelezen op CNN…
Lees verder op: ronschiltmans.nl