De financiële tijden bij Ajax zijn rooskleurig. Het feit dat er gepraat wordt over dure projecten, zoals het kopen van de Amsterdam ArenA of een dure beursexit, betekent dat de portemonnee van Ajax goed gevuld is. Jeroen Slop, financieel directeur van Ajax, legt in de nieuwste editie van Voetbal International uit hoe dit zo gekomen is.

“Er wordt minder met geld gesmeten dan voorheen. Dat is bijzonder prettig”, geeft Slop aan. “Marc Overmars doet heel doelgerichte aankopen en kijkt goed wat een speler waard is. Marc zal nooit zeggen: We scoren een tijdje wat minder, we moeten koste wat kost een nieuwe spits halen. Dat zou ook niet in het nieuwe beleid passen”, stelt de financieel directeur van Ajax.

“Aan de andere kant investeren we flink in de nieuwe manier van opleiden. Voor individuele training heb je meer mankracht nodig. Aan die kant zijn de personeelskosten dus gestegen. Dat is niet erg, want volop inzetten op de jeugdopleiding is een pijler van het huidige beleid. We hebben nu 300 fulltimers bij Ajax in dienst, inclusief 75 spelers en speelsters. Samen zijn die goed voor bijna 50 miljoen euro aan kosten.”

Een groot deel van die kosten worden terugverdiend met voetballende prestaties. Maar ook sponsoring draagt bij aan het terugverdienen van die kosten. Met de huidige sponsor verdient Ajax zo’n tien à twaalf miljoen euro. Aegon stopt echter aan het einde van dit seizoen. Huawei wordt genoemd als nieuwe hoofdsponsor, maar het is niet duidelijk of het Chinese bedrijf ook zulke bedragen op tafel wil leggen.

“Het zal lastig zijn een deal te sluiten zoals met Aegon is gebeurd. Maar het is niet onmogelijk”, legt Slop uit. “Het is een feit dat de economie nu minder goed draait en dat bedrijven ieder dubbeltje twee keer omdraaien. We zullen zien waar het op uitdraait. Meer kan en ga ik hier niet over zeggen.” Waar de financieel directeur wel over door wil gaan is de omzet van Ajax. Deze steeg naar ongekende hoogte en kwam zelfs uit op ruim honderd miljoen euro.

“We hebben vier pijlers in onze inkomstenbronnen”, verklaart de financieel directeur van Ajax. “Over de sponsoring hebben we het al gehad. Bij de kaartverkoop zitten we nu wel zo’n beetje aan het maximum. Tenzij De ArenA wordt uitgebreid, maar dat brengt hoge kosten met zich mee. Ook de merchandising heeft een moeilijk verdienmodel. Met shirtjes van tachtig euro heb je een mooie omzet, maar we verdienen er niet meer dan pakweg een tientje op”, concludeert Slop.

“En dan heb je de tv-rechten. Nationaal verwacht ik daar weinig groei meer in. Maar international zouden er nog stappen gemaakt kunnen worden. Als de tv-gelden in de Europese toernooien gelijkmatiger verdeeld zouden worden. Een kleine Engelse club die ver komt in de Champions League, krijgt nu vijf of zes keer zoveel als wij uit de televisiepot. Dat is een oneerlijke situatie.”