Dolberg vertelt over ziekte: "Ik heb een aantal lotgenoten"

Kasper Dolberg
Kasper Dolberg Foto: © BSR Agency

Kasper Dolberg moest zijn leven vier jaar geleden drastisch aanpassen. De spits van Ajax kreeg destijds te horen dat hij suikerziekte heeft. 

Dolberg kan er prima mee leven en sporten, al vereiste het wel wat aanpassingen. "Sinds ik het weet, is mijn dagelijks leven wel op een paar punten veranderd. Ik moet bijvoorbeeld goed in de gaten houden wanneer ik eet. De timing is belangrijker voor mij, dan het misschien voor anderen is", legt hij uit aan ESPN. "Maar ik ben er nu aan gewend."

De Deense spits kwam er in november 2021 achter als speler van Nice. "We krijgen natuurlijk bloedtesten als professionele sporters. Daaruit bleek dat ik diabetes heb. Mijn oom heeft het ook en is ook een heel actief persoon. Hij was mijn diabetes-coach in de eerste maanden", vertelt de international.

De Ajacied is niet de enige topsporter met deze ziekte. "Toen ik het bekend maakte zocht een aantal collega's met diabetes contact. Niet alleen voetballers, ook uit andere sporten. Dat vond ik erg aardig. Het komt niet heel vaak voor, maar ik heb een aantal lotgenoten."

Doe mee aan het WK-spel van Ajax1!

Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Ajax1 op Scorito!

Lees meer:
0 reacties