Gaaei op de bank? "Waarom kies je niet voor hem op die positie?"
De druk op Francesco Farioli neemt toe. Ajax begint steeds slechter te voetballen en de trainer krijgt de verantwoordelijkheid. In de podcast Kick-off van De Telegraaf spreken Mike Verweij en Valentijn Driessen zich uit over de trainer.
"Ik krijg steeds meer het idee dat Farioli bezwijkt onder de kampioensstress", opent Verweij bij Kick-Off. "De opstelling was onlogisch, de wissels waren onlogisch", aldus de journalist over de opstelling tegen NEC Nijmegen. "Dus ik hoop voor iedereen bij Ajax dat Farioli snel weer op het paadje terugkomt."
Het spelplezier en de dynamiek gingen verloren onder het mom van het in de basis zetten van opgebrande routiniers. "Ajax speelde met een ploeg die gemiddeld bijna dertig jaar oud was. En bijna al het voetbal werd er uit gesloopt."
Verweij vindt dat Farioli risico's moet nemen. "Anton Gaaei heeft na zijn geweldige assist tegen Feyenoord denk ik geen bal meer goed geraakt. Waarom kies je niet voor Youri Regeer? En waarom Hato niet naar het centrum en Mokio linksback, dat is voor volgend seizoen de bedoeling", aldus Verweij. "Dan krijg je een beetje voetbal."
Daarnaast noemt hij de opstelling op het middenveld ook onnavolgbaar. "Het was ook veel logischer geweest om Davy Klaassen gewoon op acht te zetten en Henderson vlak voor de verdediging. Ook dat was een heel rare keuze."
Verweij herinnert zich de seizoenstart weer, waarin rouleren de orde van de dag was. "Ter verdediging: dat was misschien nodig, omdat hij de fysiek slechtste selectie van Nederland onder zijn hoede kreeg. Maar door dat eeuwige gewissel, onder meer acht keer tegen NAC, is er nooit enige vastigheid in het elftal gekomen. Er zat geen enkel patroon, geen enkel automatisme in dat elftal. Hij heeft Ajax aan het begin van het seizoen kapot gewisseld."
De journalist is echter ook kritisch over hoe het er nu uitziet. "Normaal is de opbouw zo dat een elftal in april en mei het beste is, als de prijzen worden verdeeld. Jarenlang verloor Ajax nooit een wedstrijd in april en mei. Dat het elftal er nu zo beroerd voorstaat, is toch een brevet van onvermogen. Ik kan me dit seizoen echt geen leuke wedstrijd herinneren."
Collega Valentijn Driessen ziet vooral dat de toekomst er somber uitziet. "Er is gewoon geen basis om op verder te bouwen. Arne Slot zette in zijn eerste jaar wat neer bij Feyenoord en in het tweede jaar voelde je dat het alleen maar beter kon gaan. Het elftal ontwikkelde zich, spelers ontwikkelden zich. Dat zie je bij Ajax helemaal niet. Van Mika Godts is niets meer over. Ook Mokio wordt er ineens weer uitgehaald. Dan denk ik: waarom?"
Verweij vindt ook dat spelers zich niet hebben ontwikkeld onder Farioli. "Sutalo en Taylor doen het beter en Youri Baas doet het uitstekend, maar voor de rest kan ik niet heel veel spelers opnoemen die beter zijn geworden. En dat is wel wat je wil als Ajax. Je moet duur gaan verkopen om te kunnen kopen."

Koeman krijgt wind van voren: "Deed Gravenberch bij Ajax nooit"

Kees Kist vol lof over oud-Ajacied: "Groot fan van deze gozer"

Zuiverloon over harde voetbalcultuur: "Bij Ajax werd ook zo gepraat"

Perez lyrisch: "Hij was de beste speler van het Nederlands elftal"

Van der Meijde pakt Oranje-speler aan: "What the fuck wil je?"

Ajax krijgt WK-ganger getipt: "Ik weet zeker dat dit hem is"

Derksen haalt uit: "Hij hoort niet in het Nederlands elftal"

'Mitchell van der Gaag aangesteld als hoofdtrainer bij oude bekende'

Nigel de Jong blijft bij Oranje ondanks overlijden vader

'Ajax vangt bot bij Schotse middenvelder (19) van Rangers FC'

Gijp twijfelt aan Feyenoord-beslissing: "Voelt als wat Ajax deed"

Berghuis: "Was niet goed genoeg om daar aanspraak op te maken"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Kijkcijfers: Miljoenen mensen zien Oranje gelijkspelen op WK

Kraay jr.: "Is hij zoveel miljoen meer waard dan Aaron Bouwman?"

"Memphis verkiezen boven Brobbey is niet meer te verantwoorden"

Koeman krijgt onvoldoende: "Oranje verspeelde onnodig 2 punten"

"Ze moeten stoppen met iedere bal naar Frenkie de Jong te spelen"

Vader oud-Ajacied Nigel de Jong op 61-jarige leeftijd overleden

Mike Verweij lyrisch over oud-Ajacied: "Doen hem vaak tekort"

'PSV bereikt geen akkoord met ex-Ajacied en ziet koopoptie verlopen'

Frank de Boer bíjna geveld door jetski-ongeluk: "Tien centimeter"

'Ajax en Edvardsen terug bij af: transferwaarde daalt flink'

Jordan Henderson: "Hopelijk speelt hij niet zo goed tegen ons"

Hugo Borst wil radicale wijziging bij Oranje: "Een extremist"

Weghorst lijkt Ajax te verlaten: "Hij bekijkt daar zelfs al huizen"

Oranje speelt op WK gelijk tegen Japan; Wout Weghorst bankzitter

Sutalo heeft zin in WK: "Hoop natuurlijk op een groter aandeel"

'Flinke tegenvaller voor Ajax in strijd om doelman Ter Stegen'

Opstelling Oranje bekend: Ronald Koeman hakt laatste knopen door

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Oranje speelt op WK gelijk tegen Japan; Wout Weghorst bankzitter

VIDEO | Weghorst slooft zich als enige compleet uit in 35 graden

Taylor over Ajax-tijd: "Toen was het wel een halfjaar strijden"

'Ajax geeft niet op en is geobsedeerd met komst van Ter Stegen'

Driessen wijst naar Brobbey: "Dan zit je niet lekker op de bank"









