De wekelijkse column van Remko van der Ploeg voor www.Ajax1.nl

Het is zover. De fluwelen revolutie is ontaard in een ordinaire schoppartij. Het is een combinatie van een schoppende Ibrahimovic, een elleboogje van ´Barbie´ Toivonen, een provocerende Matterazi en een vliegende tackle van Douglas, gevolgd door een liefdesbeetje van Suarez.

Het is ordinair en er wordt openlijk op de man gespeeld door het bestuur en de directie; dit alles volgens hen in het belang van Ajax! Ik geloof er helemaal niets van, u toch ook niet? De huidige bestuurders hebben maar één doel: het behouden van de opgebouwde macht. Het behoud van de mooie rode stropdas, het behoud van de met rood leder beklede zetel, het behoud van de duurste Mercedes (alhoewel ze niet kunnen tippen aan die van Mounir El Hamdaoui).
De heren kunnen niet zo goed tegen kritiek, zeker niet als die uit de hoofdstad van Catalonië komt. Johan Cruijff werkt als een rode lap op een stier. Wie denkt die bejaarde voetballer wel dat hij is? Hoe durft Johan Cruijff het beleid van Coronel, van den Boog en Slop te bekritiseren. De heren lijden namelijk al bijna twee jaar aan hoogmoedswaanzin. Rik van den Boog ziet zichzelf graag als mediageile redder in de nood de Ajax-geschiedenisboeken in gaan. Uri Coronel wil als voorzitter graag vader en zoon van Praag doen vergeten. Jeroen Slop wil ondanks acht,  niet sluitende begrotingen gewoon blijven zitten om in het Guinness book of records te komen als meest onbetrouwbare financieel directeur.

Heeft u ze zien staan, vooraf aan de wedstrijd tegen Heracles? Ze vergaten bijna een minuut stilte in acht te nemen. Ze hadden het te druk met hun smart Phone van de zaak. De Sms’jes en Whatsapp’s vlogen hen om de oren. Is het erg? Valt het mee? Ik hou van je. Laat ze maar lullen Rik, ik vind je wel betrouwbaar Rik, kusjes je secretaresse. Dat moet dat valse glimlachje geweest zijn dat ik weer om zijn mond zag. Alles natuurlijk weer in het belang van Ajax! Onder het mom ‘in het belang van Ajax’ worden deze heren nog valser dan ze al waren. Jeroen Slop gooit er nog maar eens een paar ton tegenaan om met behulp van een ‘louche’ communicatiebureau Burson-Marsteller het kamp Cruijff belachelijk te maken.

Daniel Dekker staat op de loonlijst van Ajax en is de voorzitter van de Supporters Vereniging Ajax. Eigenlijk dus de woordvoerder van de supporters of zoals in het bedrijfsleven, een voorzitter van de ondernemingsraad die de belangen van de werknemers en klanten behartigt. Rik de ‘faillissementsmaker ‘ heeft natuurlijk wel een strategisch belang bij zo’n onderdeel van de vereniging. De SVA heeft zich echter door de huidige directie in laten pakken. In ruil voor gastrolletjes bij de zeldzame huldigingen van de laatste jaren,  het aan elkaar praten van een open dag of een dagelijks verslag mogen maken van een niet besloten training, moesten ze de directie en het beleid wel steunen. Als de achterban maar rustig wordt gehouden, kan veel. Daniel Dekker zat dus afgelopen week bij Pauw&Witteman om zijn zorg uit te spreken over de groep Cruijff die Ajax kapot wil maken. De SVA gaf onder leiding van Daniel Dekker een communiqué uit, met de strekking dat Johan Cruijff technisch directeur moest worden. Dus zelfs de plaatjes draaiende TROS-dj van radio 2 doet er alles aan om zijn SVA op het pluche te houden. Openlijk viel hij de allergrootste Ajacied af; de verlosser moest het ontgelden. Waarschijnlijk zal nr.14 er geen seconde minder om hebben geslapen en zal hij waarschijnlijk de volgende dag bij arbeidsvitamine op radio2 het volgende plaatje hebben aangevraagd: Het regent zonnestralen, van Acda en de Munnik.

Want dit is er natuurlijk wel bij mijn club aan de hand, het mag nu natuurlijk even moeilijk zijn maar we komen hier uiteindelijk sterker uit. Eindelijk zijn we geen bedrijf meer, maar een voetbalclub met een bedrijf erachter. De zonnestralen bereiken de trainers, jeugdleiders, spelers en supporters weer in plaats van alleen de financieel en algemeen directeur. Wat Johan Cruijff uitstekend heeft gezien is dat we het weer moeten hebben over de voetbalclub Ajax, dat het kwaliteitsproduct moet zijn van de Ajax NV. Als je een professioneel bedrijf wilt zijn, heb je een kwaliteitsproduct nodig waar je trots op kan zijn. Dit product wil je beter maken, je wilt innoveren om het uiteindelijk in de markt te zetten als jouw sterke merk. De voetbalclub Ajax is al zeven jaar  lang nationaal niet meer de sterkste. Internationaal worden we al 15 jaar uitgelachen. Waar de huidige directie blijft teren op het sterke merk uit het verleden en dit probeert te blijven slijten via een slechte marketingstrategie, daar wil Cruijff dit inmiddels zwakke merk weer terugbrengen waar het hoort. Als absolute marktleider. Je kunt namelijk zelfs hondstrouwe fans verliezen als je het merk ‘Ajax’ blijft misbruiken zonder er resultaat tegenover te zetten. Johan Cruijff is het zat en wil weer terug naar de basis. In de eerste plaats zijn we een voetbalclub, waaraan je geld zou kunnen verdienen.

Eindelijk iemand die het begrijpt.

Johan Cruijff zal het zonnestralen laten regenen in de ArenA.

Tot volgende week

Remko van der Ploeg

Wilt u reageren? Dat kan op remko@Ajax1.nl

Zie ook: Rectificatie: Dekker niet op loonlijst Ajax