Marco van Basten bekritiseert Heitinga: "Dat zou ik niet pikken"

Marco van Basten
Marco van Basten Foto: © Pro Shots

Ajax speelde afgelopen weekend met 1-1 gelijk op bezoek bij FC Volendam, maar Brian Brobbey kwam al niet meer in actie bij de club uit Amsterdam. Marco van Basten snapt niet dat trainer John Heitinga geen beroep op hem heeft gedaan. 

“Dat vind ik echt waanzin”, sprak hij maandagavond bij het voetbalprogramma 'Rondo' op Ziggo Sport. "Als trainer sta je daar voor het resultaat. Dan moet je de beste spelers opstellen, dat is wat telt. Je moet niet denken: hij is afgeleid door een transfer. De speler zou misschien kunnen zeggen ‘ik speel niet want ik wil weg’, maar dat zou ik niet pikken als trainer en als club. Als coach heb je daar niks mee te maken", constateert Van Basten. 

Ronald de Boer toonde vervolgens wel begrip voor het standpunt van de oefenmeester. “Ik denk dat Heitinga denkt: ik zie een speler die niet bereidwillig is om nu volle bak te gaan en dan heb ik liever iemand anders", legt hij uit. "Waarschijnlijk zei Brobbey: mijn hoofd staat er niet naar, ik wil niet geblesseerd raken, want dit is mijn droom", voorspelt De Boer. 

Ruud Gullit nam het op voor de Oranje-international, die inmiddels naar Sunderland is vertrokken. "Het is best wel lastig op zo'n moment voor zo'n speler. Stel dat die transfer wel bijna doorgaat, dan wil je ook niet geblesseerd raken", beseft hij. "Het kan ook zijn dat de club wil voorkomen dat hij geblesseerd raakt. Er zijn zoveel belangen die op de achtergrond spelen. Daar heb je meestal van buitenaf geen inzicht op", besluit Gullit realistisch. 

Lees meer:
0 reacties