Overtoom is kritisch op Ajax: "Moeten echt stappen gaan maken"

Willie Overtoom, voormalig speler van onder meer AZ en Heracles Almelo, heeft op het sociale platform X zijn zorgen geuit over de huidige staat van Ajax. De ex-prof liet duidelijk merken niet tevreden te zijn met wat hij ziet bij de Amsterdamse club en gaf zijn visie op het spel en de ontwikkelingen die volgens hem nodig zijn.
Overtoom benadrukt in zijn bericht het belang van spelintelligentie. "In mijn ogen begint voetbal in je hoofd," schrijft hij. "Je zou eerst de hersenen moeten prikkelen en ontwikkelen voordat je naar het fysieke aspect gaat kijken. Zorgen dat spelers begrijpen waar ze mee bezig zijn en waarom. Daarom zal ik altijd gaan voor spelers die een bepaalde spelintelligentie hebben, zoals een Fitz-Jim."
Hij trekt een vergelijking met de beste ploeg in Nederland, PSV. "Zelfs bij de beste ploeg van ons land zie je tien spelers op het veld staan die comfortabel aan de bal zijn. Deze spelers vinden onder druk altijd de juiste oplossingen, dat is wat je wilt zien." Hiermee lijkt Overtoom aan te geven dat Ajax momenteel niet aan die standaard voldoet.
Daarnaast richt Overtoom zich op het belang van druk zetten, een aspect waar Ajax volgens hem grote stappen moet maken. "Druk zetten is voor mij het herkennen hoe de tegenstander opbouwt en een oplossing vinden om zo snel mogelijk de bal te veroveren. Als je eredivisiespelers de tijd geeft, is elke speler goed. Maar geef je ze geen tijd, zoals AZ tegen Twente deed of PSV nu bij Feyenoord, dan zie je hoeveel moeite zelfs goede spelers hebben aan de bal."
Hij uit kritiek op Ajax’ aanpak in dit facet van het spel. "In plaats van achteruit open met een 6 die als centrale verdediger speelt, moet Ajax echt stappen gaan maken. Dit hoort eigenlijk niet bij een club als Ajax. Ik begrijp het na afgelopen seizoen, maar toch."

Beuker haalt keeper naar Ajax: "Het is een atletische doelman"

Van der Vaart biedt excuses aan na racisme: "Enorm spijt van"

Sneijder haalt uit na kritiek: "Dat is die komiek aan de bar?"

'Jordi Cruijff wil verbouwen: Ajax neemt afscheid van drietal'

Driessen wil wissel bij Oranje: "Koeman moet een signaal afgeven"

Bas Nijhuis hoort salaris van Gerard Joling: "Ik ga ook zingen"

'Ajax denkt serieus aan verrassende terugkeer van oud-Ajacied'

'Ajax gaat smaakmaakster (22) verkopen aan Italiaanse topclub'

'Ajax lijkt naast Dani Ceballos te grijpen na verrassend nieuws'

'Kian Fitz-Jim ziet eigen transferwaarde steeds verder dalen'

Mika Godts wordt gemist bij België: "Ideaal om in te zetten"

Berghuis over nieuwe seizoen: "Ik zit nog wel in vakantiemodus"

Kieft weert felle kritiek af: "Dat wij heel minachtend deden"

Van der Vaart laat zich opnieuw uit over Ronaldo: "Een probleem"

Daley Blind onder de indruk: "Ik hou van zijn voetbalfilosofie"

Derksen haalt uit: "Dat vind ik zo'n ontzettende paardenlul"

Ajax in Europa: dit moet je weten van Vojvodina en Ferencvaros

Telegraaf: 'Kasper Dolberg vertrekt mogelijk naar Deense topclub'

Ajax naar Servië of Hongarije in 2e voorronde Conference League

"Lamine Yamal viel voor mij in het niet bij Van Axel Dongen"

Henderson: "Moeilijk om te lezen wat over hem geschreven wordt"

Mika Godts geeft duidelijk signaal af: "Daar ligt de focus op"

Berghuis heeft dubbel gevoel bij NOS-grap: "Ik weet hoe dat is"

Ajax komt met informatie over Open Dag: "Gratis tickets nodig"

Ajax kent 5 mogelijke tegenstanders in voorronde Conference League

Oud-Ajacied Cillessen vertrekt bij NEC na geweigerde contracteis

VIDEO | Martinez dankt wervelende Messi en wint eerste WK-duel

Gerard Joling is trots: "56 keer met de mannen in de ArenA"

Overtoom baalt van Oranje: "Dan heb je niet de juiste spelers"

Kroes weer aan de bak na Ajax-vertrek: "Dat hebben we nodig"

VIDEO | Martinez dankt wervelende Messi en wint eerste WK-duel

'Koeman moet ingrijpen': "Frenkie de Jong op de bank zetten"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Oranje speelt op WK gelijk tegen Japan; Wout Weghorst bankzitter

VIDEO | Weghorst slooft zich als enige compleet uit in 35 graden

Taylor over Ajax-tijd: "Toen was het wel een halfjaar strijden"









