In juni van dit jaar zaten ze weer trots met elkaar aan tafel: Edwin van der Sar en Menno Geelen namens Ajax, Marc Vangeel namens De Telegraaf. Het contract werd verlengd: De Telegraaf is tot medio 2023 mediapartner van Ajax.

Maar met De Telegraaf als partner, heb je geen vijanden meer nodig. Dat bleek wel weer na de 3-0 nederlaag op PSV van zondag. Ze moesten er even op wachten, maar na 13 wedstrijden dit seizoen was het dan eindelijk zover: de eerste nederlaag. Yes! Eindelijk kon het bericht dat alweer maanden in concepten stond live. “Leiding moet zich afvragen of Ten Hag de juiste man is of trainer bijsturen”, kopte de mediapartner van Ajax vrolijk.

Natuurlijk is het belangrijk dat een mediapartner kritisch blijft. Maar het is frappant hoe bepaalde personen verafgood worden, waar anderen meteen de slangenkuil worden ingegooid. “Architect Overmars bouwt Champions League-waardig elftal”, kopte De Telegraaf vorige week. Met als ondertitel: “Op fundament dat Frank de Boer heeft gelegd”. Wat Frank de Boer ermee te maken heeft weet niemand, want van het laatste basiselftal van Frank de Boer is alleen Lasse Schöne nog over, Daley Blind is toevallig weer terug en Joël Veltman is er nog.

Maar goed, Frank en De Telegraaf, dat is dikke mik. De krant plugde hem in mei nog even als opvolger van Ten Hag, die ze toen al op de schopstoel hadden gezet.

“De contractverlenging toont aan dat beide partijen de samenwerking als zeer plezierig en waardevol beschouwen”, aldus Telegraaf-directeur Vangeel in zijn eigen medium bij de contractverlenging. Ik gok dat Erik ten Hag daar wel anders over denkt, net als Peter Bosz twee seizoenen geleden. Misschien moet de Ajax-leiding zich niet afvragen of Ten Hag wel de juiste man is, maar of De Telegraaf wel den juiste mediapartner is.