Tom de Graaff: "De club had een verhaal dat ik bij Ajax miste"

Voormalig FC Utrecht- en Ajax-keeper Tom de Graaff (20) staat zaterdagmiddag met PEC Zwolle tegenover Ajax, waar hij zo’n tien jaar speelde. Het gaat snel met de jonge doelman uit Edam.
De Graaff is zelfverzekerd en droomt groot. Bij PEC Zwolle maakte hij onlangs zijn Eredivisie-debuut en vorige week zat hij voor het eerst bij Jong Oranje. "Zoveel mogelijk ervaring opdoen is nu het belangrijkste voor mij. Maar op termijn is de ultieme droom Oranje halen en in een topcompetitie spelen", vertelt hij tegenover het Noordhollands Dagblad.
De Graaff werd in Amsterdam geboren, maar groeide op in Edam, waar hij tot voor kort nog woonde. "Met mijn broer, want mijn ouders zijn een paar jaar geleden naar het buitenland verhuisd. In goed overleg met ons, hoor. Ze kregen een mooie kans voor het werk en zijn ervoor gegaan. Dus de afgelopen jaren woonden Olivier en ik met zijn tweeën in het ouderlijk huis", vertelt de doelman.
Het is snel gegaan voor De Graaff. Een jaar geleden mocht hij Ajax verlaten, vorig seizoen keepte hij bij Jong FC Utrecht, en nu speelt hij wekelijks in de Eredivisie dankzij een blessure van PEC’s eerste keeper Jasper Schendelaar. Ruim een jaar geleden zat hij op een dood spoor bij Ajax. Na de jeugdopleiding en jaren bij Jong Ajax kreeg hij te horen dat de voorkeur uitging naar een andere jonge keeper, waarna hij besloot elders kansen te zoeken.
Hij koos voor FC Utrecht. "Ik ging spelen in Jong Utrecht, maar ging wel deel uitmaken van de A-selectie. Daar was ik aan toe, dat wilde ik graag. En de club had een verhaal dat ik bij Ajax miste. FC Utrecht zag me als potentiële eerste keeper. Bij Ajax was dat minder. Daar had ik niet meer het gevoel dat ze in mij een toekomstige eerste keeper zagen", aldus De Graaff.

'Jordi Cruijff wil verbouwen: Ajax neemt afscheid van drietal'

Driessen wil wissel bij Oranje: "Koeman moet een signaal afgeven"

Bas Nijhuis hoort salaris van Gerard Joling: "Ik ga ook zingen"

'Ajax denkt serieus aan verrassende terugkeer van oud-Ajacied'

'Ajax gaat smaakmaakster (22) verkopen aan Italiaanse topclub'

'Ajax lijkt naast Dani Ceballos te grijpen na verrassend nieuws'

'Kian Fitz-Jim ziet eigen transferwaarde steeds verder dalen'

Mika Godts wordt gemist bij België: "Ideaal om in te zetten"

Berghuis over nieuwe seizoen: "Ik zit nog wel in vakantiemodus"

Kieft weert felle kritiek af: "Dat wij heel minachtend deden"

Van der Vaart laat zich opnieuw uit over Ronaldo: "Een probleem"

Daley Blind onder de indruk: "Ik hou van zijn voetbalfilosofie"

Derksen haalt uit: "Dat vind ik zo'n ontzettende paardenlul"

Ajax in Europa: dit moet je weten van Vojvodina en Ferencvaros

Telegraaf: 'Kasper Dolberg vertrekt mogelijk naar Deense topclub'

Ajax naar Servië of Hongarije in 2e voorronde Conference League

"Lamine Yamal viel voor mij in het niet bij Van Axel Dongen"

Henderson: "Moeilijk om te lezen wat over hem geschreven wordt"

Mika Godts geeft duidelijk signaal af: "Daar ligt de focus op"

Berghuis heeft dubbel gevoel bij NOS-grap: "Ik weet hoe dat is"

Ajax komt met informatie over Open Dag: "Gratis tickets nodig"

Ajax kent 5 mogelijke tegenstanders in voorronde Conference League

Oud-Ajacied Cillessen vertrekt bij NEC na geweigerde contracteis

VIDEO | Martinez dankt wervelende Messi en wint eerste WK-duel

Gerard Joling is trots: "56 keer met de mannen in de ArenA"

Overtoom baalt van Oranje: "Dan heb je niet de juiste spelers"

Kroes weer aan de bak na Ajax-vertrek: "Dat hebben we nodig"

'Rafael van der Vaart onder vuur': "Vanwege grap over Japan"

Berghuis uit zich over opstelling Oranje: "Niet teveel luisteren"

Schuurs keert terug in Nederland: "Uitzonderlijke kwaliteiten"

VIDEO | Martinez dankt wervelende Messi en wint eerste WK-duel

'Koeman moet ingrijpen': "Frenkie de Jong op de bank zetten"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Oranje speelt op WK gelijk tegen Japan; Wout Weghorst bankzitter

VIDEO | Weghorst slooft zich als enige compleet uit in 35 graden

Taylor over Ajax-tijd: "Toen was het wel een halfjaar strijden"









