Ajax-directeur Rik van den Boog staat er in zijn strijd met clubicoon Johan Cruijff niet alleen voor. De directie heeft na aandringen van de raad van commissarissen onlangs besloten Burson-Marsteller in te schakelen, aldus de Telegraaf. Het gerenommeerde communicatie- en strategiebureau in Amsterdam verricht ook werkzaamheden voor de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties (UNHCR). Eén van de kernactiviteiten – zo staat op de website – is ‘crisis- en issuemanagement’. 

De keuze van Van den Boog voor een externe, niet goedkope pr-machine is opvallend, omdat Ajax over vier persfunctionarissen en tien Ajax Media-medewerkers beschikt. Verondersteld wordt dat de aangeschoten directeur bijna niemand binnen zijn organisatie nog vertrouwt.

Burson-Marsteller is tot dusver redelijk succesvol. Het internationale pr-bureau liet Van den Boog een aantal media benaderen, die inderdaad bereid bleken zijn verhaal op te tekenen. Overigens is hulp van buitenaf bij Ajax niet nieuw. Voorzitter John Jaakke en directeur Maarten Fontein lieten de communicatie op een gegeven moment via Hill & Knowlton verlopen. Enkele weken later moesten ze desondanks allebei het veld ruimen.Van den Boog wilde niet reageren op Burson-Marsteller.