"Viel mij op dat Bas Nijhuis met tegenzin Ajax een penalty gaf"

Ajax won zondagmiddag met 0-1 op bezoek bij PEC Zwolle door een benutte penalty van Kenneth Taylor, na een ingreep van de VAR. Volgens Willem van Hanegem had scheidsrechter Bas Nijhuis de bal niet op de stip hoeven te leggen.
"Ook mij viel het op dat Bas Nijhuis met tegenzin Ajax een penalty gaf in Zwolle", schrijft hij in zijn column op de website van het AD. "Nee, dat heeft niets met Ajax te maken, maar met dat gehannes met die handsregel. Anselmo MacNulty had natuurlijk helemaal niet de intentie om die bal met zijn handen te stoppen. En de mensen die zeggen dat je dan maar met je handen op je rug een schot moet blokken, hebben nooit gevoetbald", aldus Van Hanegem.
"Als er iets onnatuurlijk is, is het een hard schot met de handen op de rug tegemoet treden", legt 'De Kromme' uit. "Het probleem is ook niet MacNulty of Ajax, het probleem is dat het dit keer wel een penalty is en volgende week of vorige week niet. Davy Klaassen blokte eerder dit seizoen toch op een nog duidelijkere manier een schot met zijn handen, maar Go Ahead Eagles kon fluiten naar de strafschop. En bij NEC (onder andere in de uitwedstrijden tegen FC Twente en Feyenoord, red.) krijgen ze dit soort momenten na de winterstop wel tegen maar dus nooit mee. Dát is frustrerend", beseft Van Hanegem.
"Daarom was het mooi geweest als Nijhuis naar dat scherm was gegaan en tegen die VAR Alex Bos in Zeist had gezegd: leuk dat je meedenkt met de handsregel Alex, maar ik vind het niets. Dat is beter dan met tegenzin naar de stip wijzen", stelt hij. "Let wel, dit heeft dus niets met Ajax te maken. Daar kun je de overwinningen de laatste tijd uittekenen. 0-1 en dan tegenhouden. Maar de winst tegen PEC was wel gewoon verdiend. Ze zoeken gewoon nooit naar een tweede doelpunt, dat is jammer. Maar aan de andere kant zijn ze wel al bijna landskampioen", besluit Van Hanegem realistisch.

Overtoom baalt van Oranje: "Dan heb je niet de juiste spelers"

Kroes weer aan de bak na Ajax-vertrek: "Dat hebben we nodig"

'Rafael van der Vaart onder vuur': "Vanwege grap over Japan"

Berghuis uit zich over opstelling Oranje: "Niet teveel luisteren"

Schuurs keert terug in Nederland: "Uitzonderlijke kwaliteiten"

'Ajax-doelwit wil maar naar één club, Real Madrid wil verkopen'

'Koeman moet ingrijpen': "Frenkie de Jong op de bank zetten"

Berghuis laat zich uit over Feyenoord-aanstelling: "Hij koos..."

Ajax kan deze clubs treffen in 2e voorronde Conference League

Johan Derksen haalt uit: "Waarom neem je Wout Weghorst dan mee?"

Ajax kent competitieprogramma Eredivisie tot en met eind december

'De Ligt op Ibiza gespot met nieuwe vlam; relatie met AnneKee over'

Verweij haalt uit naar Wim Jonk: "Valt me vies tegen van hem"

Kritiek rondom het Nederlands Elftal: "Welkom in Allochtonië"

Koeman krijgt wind van voren: "Deed Gravenberch bij Ajax nooit"

Kees Kist vol lof over oud-Ajacied: "Groot fan van deze gozer"

Zuiverloon over harde voetbalcultuur: "Bij Ajax werd ook zo gepraat"

Perez lyrisch: "Hij was de beste speler van het Nederlands elftal"

Van der Meijde pakt Oranje-speler aan: "What the fuck wil je?"

Ajax krijgt WK-ganger getipt: "Ik weet zeker dat dit hem is"

'Koeman maakt blunder': "Hij hoort niet in het Nederlands elftal"

'Mitchell van der Gaag aangesteld als hoofdtrainer bij oude bekende'

Nigel de Jong blijft bij Oranje ondanks overlijden vader

'Ajax vangt bot bij Schotse middenvelder (19) van Rangers FC'

Gijp twijfelt aan Feyenoord-beslissing: "Voelt als wat Ajax deed"

Berghuis: "Was niet goed genoeg om daar aanspraak op te maken"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Kijkcijfers: Miljoenen mensen zien Oranje gelijkspelen op WK

Kraay jr.: "Is hij zoveel miljoen meer waard dan Aaron Bouwman?"

"Memphis verkiezen boven Brobbey is niet meer te verantwoorden"

'Koeman moet ingrijpen': "Frenkie de Jong op de bank zetten"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Oranje speelt op WK gelijk tegen Japan; Wout Weghorst bankzitter

VIDEO | Weghorst slooft zich als enige compleet uit in 35 graden

Taylor over Ajax-tijd: "Toen was het wel een halfjaar strijden"

'Ajax geeft niet op en is geobsedeerd met komst van Ter Stegen'









