Vos en Misehouy weg: "Signaal dat je afgeeft is heel slecht"

Marciano Vink maakt zich ernstige zorgen over de beperkte doorstroom van jeugdspelers in het Nederlandse betaald voetbal. De analist van Voetbalpraat benadrukt dat talenten die uitblinken op jeugdtoernooien te weinig kansen krijgen om zich te ontwikkelen in een eerste elftal.
"Je moet je jeugdspelers wel perspectief bieden," stelt Vink bij ESPN. "Op het moment dat jij een bank vol internationals hebt, is dat hartstikke leuk voor in de Champions League, alleen het signaal dat je naar je jeugdspelers afgeeft, is heel slecht."
Vink wijst naar Ajax als voorbeeld, waar onder Erik ten Hag en Marc Overmars veel talentvolle spelers via de achterdeur vertrokken. "Dat zijn Lang, Dest, Botman, Matusiwa, Vos, Misehouy noem ze maar op," aldus Vink. Hij ziet hetzelfde patroon bij andere clubs, waar buitenlandse spelers worden aangetrokken terwijl talenten uit de eigen jeugd nauwelijks kansen krijgen. "Je ziet bij heel veel clubs dat er willekeurige spelers van Hajduk Split worden gehaald, omdat dat relatief goedkoper is," legt hij uit.
Volgens Vink ligt het probleem bij de focus op internationale aankopen. "Ze hebben de stap te groot gemaakt, doordat ze Champions League-gedachtes hebben en het idee hebben dat wij op alle posities een bijna volwaardige international moeten hebben," zegt hij. Hij pleit ervoor dat clubs meer investeren in hun eigen jeugd of kijken naar spelers uit Jong-teams. "Is daar een jonge speler van een jaar of 19 die ik zou kunnen huren of kan verleiden met een contract?" vraagt hij zich af.
Doe mee aan het WK-spel van Ajax1!
Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Ajax1 op Scorito!

'Ajax geeft niet op en is geobsedeerd met komst van Ter Stegen'

'Spaanse club gaat zich bij Ajax melden voor toptarget Rosa'

Ajax begint het nieuwe Eredivisie-seizoen met een uitwedstrijd

Ajax vertrekt in de voorbereiding op het seizoen naar Garderen

Huntelaar kritisch op speler Nederlands elftal: "Hij is bang"

Wesley Sneijder waarschuwt Koeman: "Zo gaat het niet werken"

Kenneth Perez verwacht wijziging bij Oranje: "Echt irritant"

Driessen wijst naar Brobbey: "Dan zit je niet lekker op de bank"

Ajax krijgt financiële domper en moet ruim twee miljoen betalen

'Ajax heeft Zwitserse WK-ganger van vier miljoen in het vizier'

'Ajax en PSV grijpen mis: Mats Rots vertrekt naar Bundesliga'

Oud-Ajacied hekelt handelswijze van Feyenoord: "Dat kán niet"

Hans Kraay tipt oud-Ajacied bij Oranje: "Zou met hem gaan spelen"

Theo Janssen verbaasd over onthulling Oranje-assistent: "Kan niet"

Frenkie de Jong niet tevreden: "Dan is het gevoel heel anders"

Kenneth Taylor geeft Jade Anna ring van 60.000 euro: "Echt insane"

Reserves Oranje met Weghorst pijnlijk onderuit tegen Oezbekistan

Nederland wint na bizar slot van Oezbekistan; Weghorst bankzitter

Oud-Ajax-speler schittert in videoclip: "Bijna niet te geloven"

Vaessen: "Klaassen gaf knietjes in m'n ballen, Brobbey pakte me vast"

Jurriën Timber mist het WK met Oranje, Koeman roept vervanger op

Opstelling Oranje bekend: geen Wout Weghorst in de basisopstelling

'Feyenoord wil zich versterken met oud-keeperstrainer van Ajax'

Uitsupporters krijgen uitstel: korting blijft voorlopig bestaan

Borst: "Beter dan Malen, Depay, Weghorst en Brobbey bij elkaar"

Oud-Ajacied ontsnapte aan dood: "Wilde samen met die jongens!"

Vrouw van Danny Hoesen pleegde zelfmoord: "Dat brak me volledig"

Doe mee aan het Ajax1.nl WK 2026-spel en win mooie prijzen!

Vermoedelijke opstelling Oranje: geen basisplek voor Weghorst

Bondscoach over Eriksen-incident: "Dat was het belangrijkste"

'Ajax geeft niet op en is geobsedeerd met komst van Ter Stegen'

Driessen wijst naar Brobbey: "Dan zit je niet lekker op de bank"

Kenneth Taylor geeft Jade Anna ring van 60.000 euro: "Echt insane"

Oud-Ajax-speler schittert in videoclip: "Bijna niet te geloven"

Kieft looft Ajacied: "Internationale top of niet, die kan voetballen"

Valentijn Driessen begrijpt niets van Ajax: "Je kan diep zinken..."










