Aan het begin van de jaren 2000 probeerde Ajax al eens voet aan de grond te krijgen in Amerika. Er werd een samenwerking gezocht met een academy in Orlando en Ajax Orlando, later Ajax America genoemd, was geboren. Helaas had Ajax America slechts een kort leven: in 2007 ging de satellietclub alweer failliet.
Met het recent geopende kantoor in New York en het trainingskamp in Amerika lijkt Ajax opnieuw voet aan de grond te willen krijgen in Amerika. De aanpak is dit keer anders: geen satellietclub meer, maar een fanbase creëren in Amerika en zo commercieel gezien interessant worden voor Amerikaanse bedrijven. Dat lijkt echter niet eenvoudig. Er is weliswaar zelfs al een Amerikaanse Ajax-fanclub, het is niet zo dat Ajax in Amerika direct een stadion vol zou krijgen. Wat moet Ajax doen om dit keer wel voet aan de grond te krijgen in Amerika?
1. Amerikaanse spelers kopen
Amerikanen zijn gemiddeld genomen behoorlijk nationalistisch. En dat betekent dat ze ook graag hun ‘eigen’ spelers volgen in het buitenland. Ajax heeft met Sergino Dest en Joshua Pynadath twee spelers in de gelederen met een Amerikaanse achtergrond, maar het is nog wachten op hun doorbraak. Tot die tijd doet Ajax er goed aan om op zoek te gaan naar Amerikaans talent om de ploeg te versterken. Even de pijlen wat minder richten op Zuid-Amerika, maar eens kijken wat de Verenigde Staten aan voetbaltalent te bieden hebben.
2. Duels met MLS-clubs
Ajax komt voor een weekje naar Amerika en speelt daar twee keer tegen een Braziliaans team. Leuk natuurlijk en het zal voor best wat aandacht zorgen: het toernooi wordt in meer dan 100 landen uitgezonden en werd de afgelopen edities door ongeveer 25 miljoen mensen op tv bekeken. Toch zal één toernooitje in Amerika niet genoeg zijn om de harten van de Amerikanen te veroveren, zeker niet als er alleen tegen Braziliaanse clubs gespeeld wordt. Ajax zal een lange adem moeten hebben en eigenlijk de komende jaren iedere winter naar Amerika moeten afreizen. Het liefst speelt Ajax ook zo nu en dan tegen MLS teams.
3. De filosofie van de club vermarkten
Dit is waar Ajax eigenlijk al best goed mee bezig is en wat Ajax de vorige keer ook naar Amerika leidde: de filosofie van de club. Jonge talenten opleiden en aantrekkelijk voetbal spelen. Ajax kan zich onderscheiden door de filosofie van de club over te dragen in Amerika en duidelijk te maken: wij kopen geen supersterren, maar leiden zelf jonge talenten op tot supersterren. Want dat is tenslotte wat Ajax uniek maakt.
4. Op tv komen in Amerika
Duels van Ajax zijn nu niet te volgen op tv en dat maakte het lastig om een band met supporters op afstand op te bouwen en te onderhouden. Ze moeten nu zelf op zoek naar streams of Ajax te kunnen volgen en dat ook nog eens op de meest onmogelijke tijdstippen. Ajax zou er dus voor moeten zorgen dat het op tv komt in Amerika. Hoewel clubs normaal gesproken geld krijgen wanneer duels worden uitgezonden op tv, zou het voor Ajax best een interessant kunnen zijn om zelf te betalen om uitgezonden te worden.