Of je nu een ervaren of een beginnende sporter bent, iedereen kan een sportblessure krijgen. Weet jij wat je moet als je sportblessure oploopt? Een tipje van de sluier: wist je dat CBD olie helpt tegen een sportblessure? Het vermindert namelijk de zwelling omdat CBD olie ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Als je meer wilt weten over CBD olie, dan kun je een kijkje nemen op de website van Cibdol.nl.

Hoe voorkom ik een sportblessure?

Voorkomen is beter dan genezen en dit geldt zeker voor sportblessures. Als je een sportblessure oploopt kan het zijn dat je voor een langere tijd niet kan sporten. Maar hoe voorkom je dan een sportblessure? Een warming-up voordat je gaat sporten is van groot belang. Doordat je een warming-up doet, bijvoorbeeld door middel van jumping jacks, worden je spieren, pezen en je bloedsomloop warm. Hierdoor heb je meer snelheid, kracht en uithoudingsvermogen. Een goede warming-up is dus niet alleen goed voor sportblessures, maar ook de sleutel tot een goede work-out. Tot slot is het slim om te stretchen na een work-out. Hiermee breng je de spieren in het lichaam weer terug in hun oude stand, waardoor zij kunnen ontspannen.

Hoe geneest een sportblessure?

Het kan een tijdje duren voordat een sportblessure geneest. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie. Als een spier gescheurd is moet je rekenen op minstens 6 weken herstel, maar dit verschilt ook nog per persoon. Rust is het belangrijkste wat je het lichaam kunt bieden tijdens een sportblessure. Het is belangrijk dat je de pijnlijke plek masseert om stijfheid van de spieren te voorkomen, waardoor je uiteindelijk nog lastiger kunt sporten. Als je een langdurig en intensief sport en meerdere keren per week, dan kun je langs een sportfysiotherapeut gaan. Een sportfysiotherapeut masseert onder andere de spieren. Deze professional kan je ook meer advies geven over het voorkomen van sportblessures.

Wat moet ik doen na het sporten?

Cooling down

Een sportblessure kun je op meer manieren voorkomen dan alleen tijdens het sporten. Het belangrijkste is wat je na het sporten doet. Je begint met stretchen om zo eerst de spieren terug te krijgen in hun oude stand. Hierdoor is er minder spanning in het lichaam, waardoor je lichaam sneller herstelt. Stretchen is onderdeel van een cooling down. Hiermee gaat je hart weer langzaamaan terug in het oude hartritme. Tevens vermindert dit de verzuring van je spieren. Het verzuren voel je als je bijvoorbeeld een tijdje gaat planken. Hierbij neem je de houding aan van een push-up met je onderarmen. Dit is overigens een goede work-out om je buikspieren te trainen.

Voeding

Tot slot is het slim om producten te eten met veel eiwitten. Denk hierbij aan kwark, yoghurt of een handje noten. Eiwitten dragen namelijk bij aan spierherstel, spierbehoud en spiergroei. Mocht je nog wat extra’s willen doen voor je lichaam, dan kan je ook nog producten nemen met veel calcium. Calcium zorgt er namelijk voor dat je botten sterk blijven waardoor je botbreuken en spierpijn voorkomt. Calcium zit voornamelijk in zuivelproducten zoals kaas en melk. Succes met sporten!