Weijs in nieuwe rol: "Fundamenteel anders dan zeven jaar geleden"

Willem Weijs
Willem Weijs Foto: © Pro Shots

Willem Weijs keert terug binnen de jeugdopleiding van Ajax als hoofdtrainer van de O19. Op de clubsite vertelt hij tevreden te zijn over de duidelijke kaders die voor de jeugdopleiding zijn gesteld.

Weijs was eerder jeugdtrainer in Amsterdam, maar merkt dat er veel veranderd is ten opzichte van zijn eerste Ajax-periode. "Er is nog steeds veel aandacht voor het individu, maar nu gaat het ook meer om het presteren als team. Er wordt veel gekeken naar de bundeling van de kwaliteiten van het individu en de teamgenoten. Dat zijn wel fundamenteel andere invalshoeken ten opzichte van zeven jaar geleden."

Hij is blij om terug te keren en jonge jongens het gevoel te geven Ajax de beste plek is om zich te ontwikkelen. "Wij moeten het beste plan hebben en daar moet alles voor wijken. Ik koester ook de charme van het jeugdvoetbal. Ik kan me nu weer helemaal daarop concentreren, heerlijk."

Weijs ziet de jeugdopleiding als levensader van de club: "De combinatie van oud-spelers met didactisch geschoolde trainers moet leiden tot een heel hoog niveau van de opleiding. Vroeg of laat krijg je daar kruisbestuiving van, dat kan niet anders. Ajax zal altijd goede spelers opleiden. Maar nu is het heel duidelijk wat we met z'n allen willen." 

Ook is hij hoopvol over de de nieuwe visie binnen de club. "Ik merk dat er veel mensen zijn die out-of-the-box denken en iets komen brengen. Er zit energie in en dat voel je. Mensen die de schouders eronder zetten om de club omhoog te helpen. We moeten de spelers het beste voetbaltraject bieden."

Doe mee aan het WK-spel van Ajax1!

Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Ajax1 op Scorito!

Lees meer:
0 reacties