Wijffels hard: "Het Nederlandse voetbal staat enorm voor lul"

De uitspraak in het hoger beroep van Vitesse tegen de KNVB heeft voor veel verbazing gezorgd in de voetbalwereld. Het gerechtshof bepaalde woensdag dat de Arnhemmers hun proflicentie voorlopig terugkrijgen en mogen uitkomen in de Keuken Kampioen Divisie. Journalist Maarten Wijffels (Algemeen Dagblad) noemt de situatie 'funest voor de geloofwaardigheid van het Nederlandse voetbal'.
In de AD Voetbalpodcast blikt Wijffels terug op het moment dat het nieuws naar buiten kwam. "Iemand zei ineens: ‘Hé, Vitesse heeft gewonnen’, zo kwam dat tot ons", vertelt hij. "Het is wel leuk om te beschrijven wat er toen gebeurde, want dat laat precies de scheiding in de journalistiek zien. Er waren collega’s die zeiden: Leuk, spanning en sensatie!, maar ik was meer van: Jeetje, wat is dit nou voor logica? Natuurlijk, je hebt de rechterlijke macht, die zijn onafhankelijk. Maar ik dacht meteen: Dit is een vrijbrief voor een heleboel profclubs om er maar een zooitje van te maken, want wat maakt het uiteindelijk uit?"
Wijffels wijst op het contrast met clubs die wél zorgvuldig beleid voeren: "Als je zag hoe Excelsior met allerlei beperkingen beleid maakt, de oudpapierclub van vroeger… Ik vind dit een klap in het gezicht van zo'n club. En je zal maar bij de licentiecommissie van de KNVB werken. Je werkt je uit de naad om het zo goed mogelijk te doen, je geeft een club honderden punten in mindering, en dan wordt dát ook maar even van tafel geveegd."
De journalist benadrukt dat het huidige systeem in Nederland de situatie extra problematisch maakt. "Het probleem is natuurlijk: in Nederland is het alleen de doodstraf en niks anders. Je kunt niet, zoals in België of Frankrijk, een club terugzetten naar de Vierde Divisie. Je zit met een gesloten piramide, er zal een promotie/degradatie-regel moeten komen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen."
Wijffels stelt dat de geloofwaardigheid van de competitie zwaar onder druk staat: "De rechter heeft geoordeeld dat de licentie voorlopig teruggaat, dus daar zal een oplossing voor moeten komen. Maar hoe ga je dat praktisch allemaal regelen? De competitie, laten we het heel zwart-wit zeggen: die kun je weggooien voor dit seizoen. Het is totaal niet eerlijk meer. Of je vóór de transferperiode tegen Vitesse had gemoeten of ná de transferperiode, dat is een wereld van verschil."
De presentator van de podcast, Etienne Verhoeff, vraagt of het Nederlandse voetbal hierdoor Europees in zijn hemd staat. Wijffels is resoluut: "Natuurlijk, je staat enorm voor lul. Ja, zeker. Maar goed: ik denk dat heel veel landen al een beetje gek naar ons kijken dat promotie/degradatie niet mogelijk is. Dan is dit natuurlijk wel iets wat daarmee samenhangt."

Kroes weer aan de bak na Ajax-vertrek: "Dat hebben we nodig"

'Rafael van der Vaart onder vuur': "Vanwege grap over Japan"

Berghuis uit zich over opstelling Oranje: "Niet teveel luisteren"

Schuurs keert terug in Nederland: "Uitzonderlijke kwaliteiten"

'Ajax-doelwit wil maar naar één club, Real Madrid wil verkopen'

'Koeman moet ingrijpen': "Frenkie de Jong op de bank zetten"

Berghuis laat zich uit over Feyenoord-aanstelling: "Hij koos..."

Ajax kan deze clubs treffen in 2e voorronde Conference League

Johan Derksen haalt uit: "Waarom neem je Wout Weghorst dan mee?"

Ajax kent competitieprogramma Eredivisie tot en met eind december

'De Ligt op Ibiza gespot met nieuwe vlam; relatie met AnneKee over'

Verweij haalt uit naar Wim Jonk: "Valt me vies tegen van hem"

Kritiek rondom het Nederlands Elftal: "Welkom in Allochtonië"

Koeman krijgt wind van voren: "Deed Gravenberch bij Ajax nooit"

Kees Kist vol lof over oud-Ajacied: "Groot fan van deze gozer"

Zuiverloon over harde voetbalcultuur: "Bij Ajax werd ook zo gepraat"

Perez lyrisch: "Hij was de beste speler van het Nederlands elftal"

Van der Meijde pakt Oranje-speler aan: "What the fuck wil je?"

Ajax krijgt WK-ganger getipt: "Ik weet zeker dat dit hem is"

'Koeman maakt blunder': "Hij hoort niet in het Nederlands elftal"

'Mitchell van der Gaag aangesteld als hoofdtrainer bij oude bekende'

Nigel de Jong blijft bij Oranje ondanks overlijden vader

'Ajax vangt bot bij Schotse middenvelder (19) van Rangers FC'

Gijp twijfelt aan Feyenoord-beslissing: "Voelt als wat Ajax deed"

Berghuis: "Was niet goed genoeg om daar aanspraak op te maken"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Kijkcijfers: Miljoenen mensen zien Oranje gelijkspelen op WK

Kraay jr.: "Is hij zoveel miljoen meer waard dan Aaron Bouwman?"

"Memphis verkiezen boven Brobbey is niet meer te verantwoorden"

Koeman krijgt onvoldoende: "Oranje verspeelde onnodig 2 punten"

'Koeman moet ingrijpen': "Frenkie de Jong op de bank zetten"

Mo Ihattaren (24) wil terugkeren naar Ajax: "Ik ben een koopje"

Oranje speelt op WK gelijk tegen Japan; Wout Weghorst bankzitter

VIDEO | Weghorst slooft zich als enige compleet uit in 35 graden

Taylor over Ajax-tijd: "Toen was het wel een halfjaar strijden"

'Ajax geeft niet op en is geobsedeerd met komst van Ter Stegen'









